Inca kola, chicha morada, pisco... aneb Co v Peru pijou?

Co tu vlastně pijou?

Inca kola

Co Peruánci vlastně pijou? No, vodu moc ne. Kromě toho, že ji musí kupovat a ani všechna kupovaná není (údajně) chuťově dobrá… ale myslím, že nehledě na to, mají prostě opravdu rádi slazené limonády typu kola, 7up apod. Nejvíc tady ale odedávna frčí Inca kola, která je tady už hodně dlouho a nikdy se neprosadila mimo Peru. Myslím, že jsem o ní už dávno mluvila, chutná jako gumoví medvídci. Má barvu žlutou právě jako ti gumoví medvídci a vůni a chuť dost umělou. Ale po prvotním šoku se dá zvyknout. Teprve po ní přichází kola a další.

Chicha morada

Další docela peruánský nealkoholický nápoj je Chicha morada. Je to nápoj snad z doby Inků, ale to hlavně ta zkvašená alkoholická verze, kterou jsem ještě neměla možnost ochutnat. Nealko chicha morada je prostě limonáda z fialové kukuřice, takže je dost sladká. Nejsem si jistá, myslím, že možná existují i z ostatních kukuřic. Každopádně specifikum téhle limonády je, že je údajně velmi jednoduchá na přípravu, na druhou stranu musí být čerstvá. Což v praxi znamená, že všechny pokusy prodávat ji masově, nebo ji vyvážet vždycky absolutně selhaly.

Kafe, nebo čaj?

V Limě se pije spíš kafe, ale zdá se, že v jiných oblastech Peru je to naopak čaj. Je to různé. Samozřejmě ani nezmiňuju ty čaje v horách z koky apod. Poslední dobou je tady slavný Starbucks, přestože je tak drahý (ano, i zde), dokonce teď otevřeli jeden v areálu školy…

A co džusy?

Člověk by čekal, že v Jižní Americe bude potkávat čerstvé džusy na každém rohu. No, mimo Limu v létě a mimo horské oblasti asi ano. V rámci Limy asi taky, ale v „horších“ čtvrtích, na trzích apod. Pro mě tedy mimo dosah. Ano, dá se tu někde taky sehnat v místech s rychlým občerstvením, ale cena je tu skoro jako u nás. Co se týče těch balených, cena stejná jako u nás. Nejlepší je si je asi dělat doma (ale je to dost práce a pro jednoho to v soužití není moc praktické, nehledě na to, že něčím to je třeba udělat).

Alkohol

Typické peruánské je pisco. Můj oblíbený alko nápoj. Destilát z vína, kolem 40 %. Pije se buď samostatně (pisco puro), nebo v mnoha různých míchaných nápojích, z nichž nejslavnější a nejběžnější je pisco sour (limetková šťáva, cukr, vaječný bílek). Já když mám pít alkohol, vždy si dávám právě pisco, ideálně pisco maracuya J

Asi mě znáte a víte, že mám ráda červené víno, tady ho piju opravdu jen výjimečně, maximálně na večerních pracovních akcích, protože tady kultura pití vína opravdu chybí a obecně je tu docela drahé. Měla jsem dobré víno z Iky (Ica), provincie na jih od Limy, ale buhví, jestli se vůbec běžně prodává.

Obecně se tu pije hodně whiskey, Johny Walker. Je to tu hrozná móda, všichni pánové pijí whiskey. Dozvěděla jsem se, že je (na to, že jde o whiskey) hodně levná. Dřív to byla záležitost těch nejbohatších z bohatých, pak cena klesla, a tak je teď vše jinak.

Mezi mladými se pak běžně pije hodně piva, to je taky záležitost posledních generací, stejně jako jinde ve světě. Pivo je tu taky nejlevnější a nejdostupnější alkohol, nejlevnější je Pilsen a „lepší“ je Cusqueňa. Jde-li o něco tvrdšího, už je to různé, bývá to rum s něčím, nebo i vodka (ale nevím, jak moc je to peruánské, jestli to neznám spíš z mezinárodnějšího prostředí).